زیارت عاشورا : اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ+عکس نوشته

انی سلم لمن سالمکم
دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (788 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (1052 بار دانلود شده)

زیارت عاشورا یکی از زیارات ماثور و از حماسی ترین زیاراتی است که در مکتب تشیع صادر شده است؛ زیارتی که در آن علاوه بر سلام به خاندان مطهر پیامبر و اصحاب و یاران و فرزندان امام حسین(ع) به همراه خود ایشان، از دشمنانشان تبری می جوییم و بر تولی با دوستان اهل بیت تاکید می کنیم.

در فرازي از اين زيارت آمده است«اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم»؛ اين عبارت در زيارت عاشورا، در دو جا، آمده است. يك بار به صورت مجزا و يك بار هم، همراه با عبارت «و ولي لمن والاكم و عدو لمن عاداكم» كه پس از آن بيان مي شود. معناي ظاهري اين عبارت «اني سلم لمن سالمكم» اين است كه «من در جنگ نيستم با هر كسي كه با شما در جنگ نباشد.» معناي اوليه عبارت هاي بعدي نيز، براي همه روشن است:«و حرب لمن حاربكم؛ با كسي كه با شما بجنگد، مي جنگم»، «و ولي لمن والاكم؛ با دوستان شما، دوستم» و «عدو لمن عاداكم، با دشمن شما، دشمن هستم.»
اين فراز زيارت خط قرمز و مرز تمايزدهنده ميان دشمن و دوست است؛ تعبيري كه كاملا برگرفته و منطبق بر آيه شريفه پاياني سوره فتح است كه فرمود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» يعني همه مومنان به پيامبر و در دوره كنوني مومنان به آموزه ها و دستورات پيامبر در درون جامعه اسلامي فارغ از هر نوع مرزبندي جغرافيايي و سرزميني با يكديگر مهربان و رئوف اند و با دشمنان كافر، غليظ و شديد.

اهمیت اعتقادات

اعتقادات، احکام و اخلاق هرسه علوم الهی هستند که اعتقادات نسبت به آن دو مورد یک ارزش و اهمیت فوق العاده ای دارد. اعتقادات بی نظیر هستند و در واقع اگر کسی اعتقادات صحیح داشته باشد اما اعمال خوبی نداشته باشد هر چند به خاطر اعمال و اخلاق خوبی که نداشته، لایق جهنم است اما اعتقادات مانع رفتن او به جهنم می شوند و در قیامت به این افراد فرصتی داده می شود که به واسطه ی اهل عرفات خود را تزکیه کنند و بعد به بهشت بروند، اعتقادات یک اصل است یک اصل که اگر کسی نداشته باشد هر چه هم اخلاق و اعمال خوبی داشته باشد در واقع به بیراهه رفته، مثل این می ماند که کسی مقصدش مشهد باشد اما در مسیر بندر رانندگی کند این شخص هر چه با سرعت بیشتری رانندگی کند و هر چند هم که ماشین آخرین سیستم داشته باشد اما چون هدف غلط و مسیر اشتباه است به مقصد که نمی رسید هیچ ، بلکه از مقصد و هدف هم دور می شود. در مورد اهمیت و ارزش اعتقادات مطالب زیادی بیان شده است. مثلا اینکه می آمدند خدمت امام و عرض می کردند که آقا جان بعضی ها هستند اخلاقشان خوب نیست اعمال خوبی هم ندارند و حتی فلان صفات بد هم دارند و به همین خاطر ما از آنها بیزاریم امام می فرمودند مگر آنها ولایت ما را ندارند و اعتقاداتشان حقه نیست؟ عرض می کردند: بله! امام می فرمودند: اگر اعتقادات خوبی دارند شما نباید از آنها بیزار باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =