إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (291 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (286 بار دانلود شده)

◀️نماز و بازدارندگى از منكرات‌? .
.
?سؤال: چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منكر باز مى‌دارد؟
.
.
.◀️پاسخ: 1. ريشه‌ى تمام منكرات غفلت است و خداوند در آيه 179 سوره‌ى اعراف، انسان غافل را از حيوان بدتر شمرده است. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» و نماز چون ياد خدا و بهترين وسيله‌ى غفلت‌زدايى است، پس زمينه‌ى منكرات را از بين مى‌برد.
.
.
.◀️2. اقامه‌ى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شيطانى است. چنانكه كسى‌كه لباس‌سفيد بپوشد، حاضر نيست در جاى كثيف و آلوده بنشيند.
.
.
.◀️3. در كنار نماز، معمولًا توصيه به زكات شده است، كه فرد را از منكر بخل و بى‌تفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منكر فقر كه زمينه‌ى رويكرد به منكرات است، رها مى‌سازد.
.
.
.◀️4. نماز، داراى احكام و دستوراتى است كه رعايت هر يك از آنها انسان را از بسيارى گناهان باز مى‌دارد، مثلًا:
شرط حلال بودن مكان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق ديگران باز مى‌دارد.
رعايت شرط پاك بودن آب وضو، مكان، لباس و بدن نمازگزار، انسان را از آلودگى و بى‌مبالاتى دور مى‌كند.
.
.
شرط اخلاص، انسان را از منكر شرك، ريا و سُمعه باز مى‌دارد.
.
.
شرط قبله، انسان را از منكر بى‌هدفى و به هر سو توجّه كردن باز مى‌دارد.
.
.
ركوع و سجده، انسان را از منكر تكبّر باز مى‌دارد.
.
.
?توجّه به پوشش مناسب در نماز، انسان را از منكر برهنگى و بى حيايى حفظ مى‌كند.
توجّه به عدالت امام جماعت، سبب دورى افراد از فسق و خلاف مى‌شود.
نماز جماعت، انسان را از گوشه‌گيرى نابجا نجات مى‌دهد.
.
.
.?احكام و شرايط نماز جماعت، بسيارى از ارزش‌ها را زنده مى‌كند از جمله: مردمى بودن، جلو نيافتادن از رهبر، عقب نماندن از جامعه، سكوت در برابر سخن حقّ امام جماعت، نظم و انضباط، ارزش‌گذارى نسبت به انسان‌هاى با تقوا، دورى از تفرقه، دورى از گرايش‌هاى مذموم نژادى، اقليمى، سياسى و حضور در صحنه كه ترك هريك از آنها، منكر است.
.
.
◀️لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز، رابطه‌ى انسان را با آفريننده‌ى جهان، «رَبِّ الْعالَمِينَ»، با تشكّر، تعبّد و خضوع در برابر او، «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» با توكّل و استمداد از او، «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»، با توجّه و يادآورى معاد، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» با رهبران معصوم و اولياى الهى، «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»، با برائت از رهبران فاسد، «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ» و رابطه‌ى انسان را با ديگر مردم جامعه‌ «نَعْبُدُ و نَسْتَعِينُ» بيان مى‌كند كه غفلت از هريك از آنها

?تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی،جلد 7 – صفحه 153 .
.
.? @AtreQuran ?
.
.
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + یک =