وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ سایپا

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (308 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (304 بار دانلود شده)

?وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ،
.
.
?آیات 1 تا 3 سوره مبارکه مطففین
.
. ?وای بر کم‌فروشان!?
.
.
◀️در جامعه شاهدیم بسیاری از کالاهای ضروری، خوراک روزانه، سوخت و حتی لوازم زندگی قیمتی کاملا متفاوت یا مغایر با نرخ مصوب دارد صرف نظر از اینکه نهادهای اقتصادی و تعزیراتی چگونه نظارت دارند؛ صراحتا در آیات و روایات قرآنی از این رفتار، به کم‌فروشی و گران فروشی تعبیر شده و حکم آن مشخص است.
.
.
◀️در قرآن مجید مکرر بر روی مساله مبارزه با کم‌فروشی و تقلب در وزن و پیمانه تاکید شده است؛ خداوند در یک جا رعایت این نظم را در ردیف نظام آفرینش در پهنه جهان هستی قرار داده و در آیه ۷ و ۸ سوره رحمن می‌فرماید: «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ؛ خداوند آسمان را برافراشت و میزان و حساب در همه چیز گذاشت، تا شما در وزن و حساب تعدی و طغیان نکنید.»
.
.
?قرآن کریم کم‌فروشی را موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است ، در شش سوره از ۱۱۴ سوره قرآن کم فروشی مورد مذمت قرار گرفته است.
.
. ? همچنین خداوند در آیه یک تا چهار سوره مطففین با لحنی شدید و تهدید آمیز می‌گوید: «… وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ، أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظِیمٍ؛ وای بر کم‌فروشان! همان کسانی که که در معامله با مردم تمام و کمال دریافت می کنند ، اما به هنگام فروش در آن نقص و کاستی اعمال می کنند، آیا آنها گمان نمی‌کنند که در روز عظیمی برانگیخته خواهند شد، روز رستاخیز در دادگاه عدل خدا…»
.
.
.
.
@AtreQuran ?
.
.
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هجده =