مقدرات شب قدر

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (280 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (544 بار دانلود شده)
اهمیت پاسداشت این شب به قدری است که طبق روایات، امور خیر و شر مردم و ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‌ای در طول سال، در آن تقدیر می‌شود. شب قدر همیشه و هر سال تکرار می‌شود . عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است. همچنین طبق منابع اسلامی، زمان آن، یکی از شب‌های نوزدهم یا بیست و یکم و یا بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

سوای از اختلافاتی که در تعیین زمان شب قدر وجود دارد، سرمایه‌گذاری انسان مؤمن برای بزرگداشت یکی از این شب‌ها از اهمیت فراوانی برخودار است و سیره پیامبر و عترت علیهم‌السلام نیز بر همین منوال بود.

امام صادق علیه‌السلام در اهمیت این سه شب در روایتی قابل توجه فرمود:

التَّقْدِیرُ فِی لَیْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ‏ فِی لَیْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ.» (الکافی (ط – الإسلامیة)، ج‏4، ص159)

«مقدرات در شب نوزدهم تغیین ، در شب بیست و یکم تایید و در شب بیست و سوم امضاء مى‏‌شود؛

بر این اساس می‌توان ارتباطی منطقی بین این سه شب برقرار کرد. مانند اداره‌ای که برای ثبت درخواست ارباب رجوع، مراحلی را در نظر می‌گیرد و در نهایت مهر امضاء و تأیید پای آن درخواست درج می‌کند. با این حال نمی‌توان به طور قطعی گفت شب قدر در کدام یک از این سه شب جریان دارد همچنان که پیامبر در روایتی فرمود «الْتَمِسُوهَا فِی الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَان‏؛ شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان جستجو کنید.» (دعائم الإسلام، ج‏1، ص282)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 15 =