حدیث درباره شوخی|شرح حدیث|عکس نوشته

حدیث درباره شوخی

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (169 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (182 بار دانلود شده)

 

سلام دوستان عزیز ⁩امیدوارم همیشه شاد و سربلند و سلامت باشید، در این روزهایی که بخاطر بیماری #کرونا بیشتر اوقات در منزل هستیم،واقعا لازم که در کنار خانواده عزیزمون خوشرو و شوخ و بامزه باشیم

دعا بفرمایید تا ان شاءالله هر چه زودتر خدای متعال اولا همه بیماران رو شفا عنایت کنه و ثانیا هر چه زودتر این بیماری رو از دنیا و کشور عزیزمون ایران ریشه کن کنه،الهی آمین

پیامبر مهربانی صلی‌الله علیه و آله و سلم:

اَلمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ المُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ.

مومن شوخ و بامزه است و منافق اخمو و ترشرو است.

(تحف العقول،ص49)

⁦◀️⁩حد و مرز شوخي در روايات؛ نگاهي به شوخ‌طبعی های پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)

اسلام، شوخي را تا زماني تأييد کرده است که با گناه ديگري مانند تحقير،‌ تمسخر، افترا، غيبت و مانند آن همراه نباشد. رسول گرامي اسلام با سفارش ياران خود به شوخ طبعي، به مقدار ضرورت، خود نيز با آنان شوخي مي‌کردند.
.
* دشمن خدا!!! 

⁦◀️⁩حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: رسول الله(ص) هرگاه مردي از اصحابش را غمگين مي‌يافت، او را با شوخي، خرسند مي‌ساخت و مي‌فرمود: خداوند دشمن دارد، کسي را که به روي برادرش چهره درهم کشد.(1)

* سفيدي در چشم!!! 

⁦◀️⁩زني خدمت رسول اکرم(ص) آمد و نام شوهرش را برد. حضرت فرمود: شوهرت همان است که در چشمانش سفيدي است؟ گفت: نه در چشمانش سفيدي نيست. آن زن به خانه آمد و جريان را براي شوهرش تعريف کرد. مرد گفت: آيا نمي‌بيني که سفيدي چشم من از سياهي آن بيشتر است.(2)

 سياهان به بهشت نمي‌روند!!!?

⁦◀️⁩پيامبر به پيرزني از قبيله اشجع فرمود: پيرزنان وارد بهشت نشوند. بلال حبشي که سياه چهره بود، آن پيرزن را ناراحت ديد و جريان را به رسول الله(ص) باز گفت. پيامبر(ص) فرمود: سياه هم به بهشت نمي‌رود. بلال و پيرزن هر دو ناراحت بودند که ناگهان عباس، عموي پيامبر که پيرمرد بود، آن دو را ديد و حال آن دو را براي پيامبر بازگو کرد. رسول خدا(ص) فرمود: پيرمرد هم به بهشت نمي‌رود. همه غمگين شده بودند. پيامبر(ص) که چنين ديد، همه آنان را فراخواند، دلشان را نرم کرد و فرمود: “خداوند، پيرزنان، پيرمردان و سياهان را به نيکوترين شکل بر مي‌انگيزاند و آنان جوان و نوراني شده به بهشت مي‌روند(3 )“.

پی نوشت ها:

1 – سنن النبي، ص 60
2- بحارالانوار، ج 16، ص 294
3- همان، ص 295

@AtreQuran 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهارده =