روز مباهله گرامی باد

دانلود عکس نوشته در اندازه پست اینستاگرام (114 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (211 بار دانلود شده)

❤️بسم الله العلّام الغیوب❤️

??مباهله، سند عظمت اهل بیت علیهم السلام. تبریک فراواااان بابت فرارسیدن این روز زیبا و مهم??

? مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

? مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنّن تصریح کرده اند که آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر (ع)نازل شده است و پیامبر (ص)تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش حسن و حسین و دخترش فاطمه و دامادش علی (ع) بودند. بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا حسن و حسین (ع)هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه (س) و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها علی (ع) بوده است.

 ❤️در روز یاد شده، سال دهم هجرى، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله همراه حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین علیهم السّلام در نقطه‌اى خارج از شهر که بعدها در آن جا مسجدى ساختند و امروزه به نام مسجد مباهله معروف است با هیئت نمایندگى نصاراى نجران بنابر مباهله گذاشتند؛ لیکن نجرانیان عقب نشینى کردند و با پیامبر صلّى اللَّه علیه وآله مصالحه نمودند.

✅روزى مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال کرد:

◀️بزرگترين فضيلت امير المؤمنين عليه السّلام که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟

❤️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:

 این فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ

بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان»

?آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران

◀️ (بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و حسین علیهماالسلام را به عنوان پسرانش، فاطمه عليها السّلام را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان نفس خود آورد. از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود.

?الفصول المختارة، ص38/ بحار الأنوار، ج‏49، ص188

? @AtreQuran | عطرقرآن ?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =