دروغ روزی را کم می کگند

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (133 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (98 بار دانلود شده)

?دروغ در دنيا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در ميان مردم، فرد را بی اعتبار می نمايد و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بيماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ايمان است. علت اصلي دروغ، عقده، حقارت و خود کم بيني انسان دروغگو می باشد.
.
.
♦️اما باید دانست که این عمل آثار فراوانی به همراه دارد چنانچه از امام سجاد(ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَالكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَهَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ؛ (۱)
.
.
◀️از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرأت پيدا مى كند.
.
.
◀️علاوه بر این حضرت محمد (ص) درباره آثار دروغ در زندگی افراد می فرمایند: اَلكَذِبُ يَنقُصُ الرِّزقَ؛ (۲)
.
دروغ، روزى را كم مى كند،
.
.
?و نیز امام موسى كاظم (عليه السلام) در سخنی گرانسنگ بیان می دارند: اَداءُ الاَمانَةِ وَ الصِّدقُ يَجلِبانِ الرِّزقَ، و َالخيانَةُ وَ الكَذِبُ يَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ؛(۳) . اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود.
.
.
?همچنین امام على (ع) بیان می دارند: يَكتَسِبُ الكاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللّه عَلَيهِ و َاستِهانَةُ النّاسِ بِهِ و َمَقتُ المَلائِكَةِ لَهُ؛(۴)
.
. ♦️دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. ———————————————-
?پی نوشت ها:

۱_علامه مجلسی. بحارالأنوار، ج ۷۸: ۳۲۷؛ ج۷۲: ۲۶۲.
۲_نهج الفصاحه ص۳۷۳ ح ۱۰۸۷. 
۳_منذری. الترغيب و الترهيب، ج۳، ص۵۹۶. 
۴_حرانی. تحف العقول: ۲۷۸.
.
.
.
@AtreQuran ?
.
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =