یا دافع البلیات

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (514 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (609 بار دانلود شده)

«یا دافع البلیات» (ای برطرف کننده بلاها)?

?مصدر «بَلَیَ» به معنی غمناک شدن ، پوسیده شدن، و امتحان شدن است ، که هر سه مورد می‌تواند برای شخص اتفاق بیفتد؛ غمناک شدن و امتحان شدن با اتفاقاتی که خدا پیش می آورد که روشن است و اما پوسیده شدن هم درباره انسان معنی دارد. چون هم جسم انسان می پوسد، و هم فشار روحی باعث تحلیل رفتن روح و اعصاب میشود.

⁦◀️⁩وقوع همه بلاها از طرف خداوند است، همینطور برطرف کردن آنها، پس در واقع هر دو صفت «ضار» و «نافع» در این نام مستتر است . بلا از نظر ظاهر ضرر است و در باطن منفعت .

⁦◀️⁩می فرماید: «هو اضحک و ابکی» «اماتَ و اَحیی» اینگونه افعال در عین اینکه به خداوند نسبت داده می شود، فعل اشخاص هم هست که توحید افعالی همین است.

?قرآن در سوره الأنفال می فرماید:

?«فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»? [۱۷]

? (شما آنان را نمى‌كشتيد، خدا بود كه آنها را مى‌كشت. و آنگاه كه تير مى‌انداختى، تو تير نمى‌انداختى، خدا بود كه تير مى‌انداخت، تا به مؤمنان نعمتى كرامند ارزانى دارد. هرآينه خدا شنوا و داناست).?

?با نگاهی به چرایی آشفتگی اوضاع عالم ، خب حالا که عالم این گونه شده است، از یک طرف بلا می آید و از یک طرف خدا دفع بلا می کند. همه این حرف ها در برابر این سؤال است که «دافع البلیات» یعنی چه ؟
خدایا! همه چیز که در دست خودت است! اصلا نگذار بلایی باشد تا دافع و رافع آن باشی .

⁦◀️⁩خدایا ! چرا مریضمان کردی که شفایمان دهی ؟ چرا گرسنه مان کردی که غذایمان دهی ؟ آیا نمی شد ما موجودی باشیم ک هیچ نیازی نداشته باشیم ؟

⁦◀️⁩و نیز اکنون در ذهن این سؤال ایجاد می‌شود که خدایا ، آیا نمی شد این همه درگیری ایجاد نمی کردی و کفار را مقابل مؤمنین قرار نمی دادی؟

?در جواب باید گفت این اوضاع اجتناب ناپذیر عالم است ، منتها در هر عالمی شدت و ضعف دارد . ولی خداوند گرفتاریهای ما را دائما جبران می کند. و تنها راه جبران بلایا از جانب خداوند است .

⁦◀️⁩اما مسائلی دیگر را نیز باید در نظر داشت، زیرا که در بلایا حکمت های بسیاری نهفته است که شاید از نظر ما پنهان باشد . و رحمت خداوند به دنبال اقتضای علم ، قدرت و حکمت ایجاد می شود.
?ادب بنده در بلاها و گرفتاری ها?
اگر بلایی نرسید و هنوز ما ادامه حیات می دهیم ،برای اینست که اسم «یا دافع البلیات» خداوند به اقتضای حکمتش پشت سرهم بلاها را رد می کند. اگر در باطن امور را ببینیم که بلاها و گرفتاری ها در اثر اعمالمان چگونه به ما حمله می کند، و اسم «یا دافع البلیات» آنها را رد می کند، حیرت می کنیم . و هر کس در زندگی خود تأملی داشته باشد خواهد دید که چگونه خداوند برای او دفع بلیات کرده .
ما واقعا در معرض گرفتاریها و بلاهای بسیار هستیم کما اینکه ملائکه بسیاری هستند که از صبح تا شب و از شب تا صبح مأمورند که بلاها را رد کنند.
در حدیث امده است «لیس احد من الناس الا و معه ملائکه حفظهٌ یحفظونه من ان یتردی فی بئر او یقع علیه حائط او یصیبه سوء»
(هیچ یک از مردمان نیست مگر آن که با او نگهبانانی هستند که او را از اینکه در چاهی بیفتد و یا دیواری بر او فرود آید یا بدی ای به او برسد حفظ می کنند) .
و ما در معرض بلاهای بسیار هستیم . بعضی بلاها از بغل گوشمان رد می شود و به فهم فطری می فهمیم ؛ که اگر انسان روی به آن فطرت نیاید، چه بسا که نمی فهمد. اگر ما به این مسائل توجه داشته باشیم ، خیلی از مسائل در خیلی موارد درست می شود و غلط حرف نمی زنیم.
?منبع شرح : کامی ازنام جلد سوم
نوشته سید محمد علی نجفی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − چهار =