صبر و پیروزی

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (133 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (107 بار دانلود شده)

?انسان بدون صبر و استقامت، هم در جهات مثبت به جایی نمی رسد و هم در برابرعوامل منفی و مصائب و آفات قادر به ایستادگی نیست. به همین دلیل، کلید اصلی پیروزی ها، صبر و شکیبایی است و از آنجا که دین مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست، اطاعات و ترک معاصی، بدون صبر و استقامت، بقاء و دوامی ندارد، زیرا طبق بیان گذشته، صبر در برابر ایمان، همانند سر نسبت به بدن است.
.
. ?از این رو، در بعضی از احادیث اسلامی (از جمله حدیثی از امیر مؤمنان علیه السلام) نقل شده، صبر و ظفر، قرین هم شمرده شده اند که به واسطه صبر، ظفر می آید، «الصبر الظفر، صبر مساوی با پیروزی است!» (1)
.
. . ?در آیات قرآن نیز شرط مهم پیروزی مجاهدان راه خدا را صبر و شکیبایی شمرده است: «ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا ماتین و ان یکن منکم ماة یغلبوا الفا من الذین کفروا، هر گاه بیست نفر صبور و با استقامت از شما باشد، بر دویست نفر غلبه می کنند و اگریکصد نفر باشند بر هزار نفر از کافران پیروز می گردند.» (2)
.
.
◀️چه نیرویی است که یک نفر را توانایی مقابله با ده نفر و صد نفر را توانایی مقابله بایک هزار نفر را می دهد. این نیرو همان صبر و استقامت است که در آیه به آن تصریح شده است.
.
.
◀️افراد سست اراده و کم حوصله و کم استقامت، بسیار زود از میدان حوادث می گریزند، یا در برابر حجم مشکلات زانوا می زنند. نه دنیا را بدون صبر و استقامت به انسان می دهند و نه آخرت را، به همین دلیل، اقوام و ملت هایی در جهان پیشرفت دارندکه استقامت بیشتری داشته باشند.
.
.
◀️در حالات علمای بزرگ – اعم از شخصیت های والای مذهبی که درهای علوم راگشودند یا دانشمندان علوم دیگر که به اختراعات و اکتشافات بزرگی نایل شدند – چیزی که بیش از هر چیز دیگر می درخشد، صبر و استقامت آنها است. گاهی یک دانشمند، برای کشف یک قانون علمی، ناچار است چند سال در کتابخانه یا آزمایشگاه خود بماندتا موفق به کشف آن شود.
.
. ◀️حدیثی از علی علیه السلام نقل شده است: «من رکب مراکب الصبر اهتدی الی میدان النصر، کسی که بر مرکب صبر و شکیبایی سوار شود، به میدان پیروزی پای می نهد.» (3) 
باز از همان امام بزرگوار آمده است که «مفتاح الظفر لزوم الصبر، کلید پیروزی، داشتن صبر و شکیبایی است.» (4)
.
. ?از سوی دیگر، افراد کم صبر و استقامت، بسیار زود آلوده گناه می شوند، زیرا گناه، جاذبه های نیرومندی برای نفس سرکش انسانی دارد و اگر مقاومت شدیدی در انسان نباشد، ایستادگی در برابر آن جاذبه ها ممکن نیست.
.
.
?پی نوشت ها:
.

1- غرر الحکم، حدیث 213. 
2- انفال/ 65. 
3- کنز الفوائد، ص 58. 
4- غرر الحکم، حدیث 9809.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =