??امام حسن مجتبی ع : . . ?«اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً» (مستدرك الوسائل ج1 ص146) . . ?برای دنيایت چنان عمل كن که گویی تا ابد زنده خواهی ماند؛ و برای آخـرتت چنان عمل كن که گویی همین فردا میمیری» . . ◀️بدیهی است وقتی میفرماید «اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ»، منظور همین زندگی دنیوی است و وقتی میفرماید «اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ«، منظور زندگی اخروی میباشد. . . ♦️این جمله کوتاه معارف ژرفی را تعلیم میدهد و از جمله آنها جلوگیری از افراط و تفریط در میان مؤمنین و مسلمین میباشد. برخی چنان در دنیا و مظاهرش غرق میشوند که گویا مرگ و آخرت را به کلّی فراموش کردهاند و برخی دیگر به نام دین، ایمان، اسلام و به بهانه حیات اخروی، تارک الدنیا شده و به نام زهد و تقوا، در جهالت، عقب افتادگی و بیچارگی زندگی کرده و ضمن وهن اسلام و بیزار کردن دیگران از هر چه دین و دینداری است، موجبات فلاکت خود، خانواده، جامعه و نسل های آتی را فراهم میآورند. . . الف – حدیث فوق ضمن آن که بیانگر اهمیت هر دو مرحله حیات در دنیا و آخرت است، متذکر میگردد که انسان عاقل برای به هر دو توجه ویژهای دارد؛ تا آنجا که برای دنیایش به گونهای فکر، اندیشه و عمل میکند که گویا همیشه در این دنیا خواهد بود. لذا: سریع تسلیم خواستههای سطحی و زودگذری که او به را ورطه سقوط میکشاند نمیگردد – کوتاه بینی نمیکند – حرص نمیزند – برای یک لذت زودگذر به جسم و روان خود صدمه نمیزند – همهی اندوخته خود را برای یک طمع خام به هدر نمیدهد – اسراف نمیکند – آیندهنگر است – اهل قناعت است، به فکر روزهای سخت آتی و ضعف در قوا و کاهش احتمالی امکانات است – سعی میکند با رشد علمی در شناخت پدیدهها [در کشاورزی، صنایع متفاوت، پزشکی و بهداشت و …] شرایط و ضروریات رفاه توأم با رشد خود را فراهم کند، در تعاملات و تعاون اجتماعی پیشرفته، قانونگرا و منضبط باشد … و خلاصه میفهمد که «الدنیا مزرعة الاخرة» این دنیا مزرعه آخرت است و هر چه اینجا کشت، آنجا درو میکند. . . ب – کسی که برای آخرت چنان زندگی میکند که گویا همین فردا میمیرد، قبل از آن که مرگش فرا برسد، خود را از تعلقات دنیوی خلاص میکند. چنان چه فرمود: «موتوا قبل ان تموتوا»، یعنی: «بمیرانید خود را، قبل از آن که بمیرانند شما را». یعنی قبل از آن که کلیه تعلقات شما را قطع کنند، خودتان این تعلقات را قطع کنید و به جز الله متعلق و بندهی دیگری نگردید. . . ? @AtreQuran ? . .