حدیث امام حسین ع درباره خوش اخلاقی+عکس+شرح حدیث

حدیث درباره خوش اخلاقی
دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (1492 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (1589 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه دسکتاپ (1330 بار دانلود شده)

 

خوش اخلاقی در روایات
.

1- عبادت
.
. امام حسين عليه السلام: اَلخُلقُ الحَسَنُ عِبادَةٌ؛ خوش اخلاقى عبادت است.
.
. ◀️نکته اخلاقی که می توان از این حدیث استفاده کرد این است که امام حسین (ع) خوش اخلاقی را عبادت حساب نموده است در واقع امام به اهمیت این امر اشاره می کند همان طوری که عبادت ارتباط بر قرار کردن باخدا به صورت مستقیم است خوش اخلاقی هم ارتباط انسانی با انسان دیگر است ارتباط غیر مسقیم با خداوند است چون خداوند دستور داده است که با انسان هایی دیگر خوب رفتار کن.
.
.
(كنزالعمال، ج13، ص151، ح36472)
.

2- زینت اسلام : امام صادق عليه السلام: إنَّ مِمّا يُزَيِّنُ الإسلامَ الأخلاقُ الحَسَنَةُ فيما بَينَ النّاسِ؛
.
. ♦️خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
.
. ◀️نکته اخلاقی این حدیث شریف این است که پیروان یک دین در بین خود رفتار نیک داشته باشند وخوش اخلاق باشند این کار باعث زینت دین می شود وباعث می شود که مردم جذب این دین شوند وخداوند هم در قرآن فرمود : ای پیامبر اگر تو خوش اخلاق نبودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند وخود امام صادق (ع) فرمود: مایه ای زینت ما باشید ومایه ای سر افکندگی ما نباشید. پس بنابراین خوش اخلاقی درجذب افراد به کار های نیک خیلی موثر است.
.
.
(كنزالعمال، ج10، ص143، ح28731)
.

3- زندگی گوارا با اخلاق
.
. امام على عليه السلام: مَن حَسُنَت خَليقَتُهُ طابَت عِشرَتُهُ؛
.
. ♦️هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاكيزه و گوارا مى گردد.
.
. ◀️نکته اخلاقی که از این حدیث شریف استفاده می شود این است که هرکس در زندگی آدم خوش اخلاق باشد از زندگی اش لذت می برد وتجربه هم این را نشان داده است انسانی که در زندگی اش اخلاق را مراعات نماید دچار گرفتاری روز گار نمی شود آن کسی که اخلاق را در زندگی اش مراعات نمی کند هم درخانه دچار گرفتاری می شود وهم دراجتماع. درخانه اگر اختلاف پیش می آید بواسط عدم رعایت نمودن اخلاق است. هم چنین اگر خانواده از هم جدا می شود بواسطه بد اخلاق بودن زوجین است. هم چنین اکثر گرفتاری های که در جامعه خلق می شود بواسطه بد اخلاقی انسان ها در بر خورد با انسان های دیگر است.
.

4. ازدیاد در عمر
.
. امام صادق عليه السلام: اَلبِّرُ وَحُسنُ الخُلقِ يَعمُرانِ الدِّيارَ وَيَزيدانِ فِى العمارِ؛
.
. نيكى و خوش اخلاقى، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند. (التوحيد، ص 63)
.
.
@AtreQuran 
.
.

 

 

دیدگاه کاربران
  • علی 14 مرداد 1402

    عالی لطفا حفظشون کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 11 =