اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (225 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (253 بار دانلود شده)

روایت شده که حضرت امام زین العابدین (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک می کرد. امام به او فرمود: واى بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا مى‎کنى؟ حال آن که در این روز امید مى‎رود که بچه‎های در شکم مادران هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند.

احساس بی‌نيازی به غير

یعنی باطناً احساس نیاز به غیر تو، نداشته باشم. وقتی خود را بی‌نیاز از افراد می‌بینید که، آن‌چه احتياج دارید حاضر باشد.

این فراز از دعا از دو زاویه قابل بررسی است:

وقتی خدا در وجودمان باشد و احساس قرب خاص به او داشته باشیم، نیازی به احدی نخواهیم داشت زیرا یقين داریم، اگر خدا صلاح بداند هرچه بخواهیم فراهم می‌کند .
داشتن این درخواست از خدای متعال بسيار حياتی است، زيرا فقر به حق و عدم نياز به ديگران، موجب عزتمندی ما می‌شود. در این‌صورت وقتی همه چیز را در اختیار خود ببینیم، با تمام وجود تجسم «سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ»[۲] را ادراك می‌کنيم.

گاهی درکنار بحث خداشناسی، بحث «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»[۳] مطرح است. وقتی بفهميم خدا وجود حقانی به ما عطا كرده است، خليفه خدا بودن هم قابل فهم می‌شود.
« وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ»[۴]

ما بايد گنجینه‌هایی را که خدا در درون ما پنهان كرده، کشف کنيم تا از ماسوی الله بی‌نياز شويم، این گنجینه‌ها آن‌قدر زیاد است که نیاز ‌ ما به مخلوق، قطع می‌شود. مشکلات و درگيری که با اطرافيان داریم به دليل توقع از ديگران و احساس نياز به آنان است. وقتی خود را محتاج به دیگران نبینیم با آنها درگیر نمی‌شویم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =