اَللّهُمَّ اَشغَلْنَا بِذِكرِكَ وَ اَعِذْنَا مِنْ سَخَطِكَ

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (265 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (262 بار دانلود شده)

?اَللّهُمَّ اَشغَلْنَا بِذِكرِكَ وَ اَعِذْنَا مِنْ سَخَطِكَ…
.
.
?خدایا ما را به ذكرت مشغول كن و از خشمت پناه ده
.
. ?دعای ابو حمزه ثمالی
.
. ⁦◀️⁩در عین حال كه وجود مبارك امام سجاد(ع) از ذات أقدس إله نجات از دوزخ و رهائی از عواقب تلخ گناه را مسئلت می‌كند، یاد و نام خدا را هم از خدا درخواست می‌كند. درحرکت به سوی خدا بعد از تخلیه از گناه ،نوبت به تجلیه و تَحلیّه می‌رسد. در خیلی از جمله‌ها اوّل بخشایش گناه را طلب می‌كند بعد حِلیة نام و یاد الهی را!
.
. ?عرض می‌كند: خدایا! ما را به نام خودت مشغول بكن كه یاد تو در دل و نام تو بر لب باشد! در صحیفه سجادیّه این چنین عرض می‌كند:
.
.
? یا مَنْ ذِكرُهُ شَرَفٌ لِلذاكِرین وَاشْغَلْ قُلُوبَنا بِذِكرِكَ عَنْ ذِكرِ مَنْ سِواكْ. (صحیفه سجادیّه/ دعای11،وَ كانَ دعائُهُ بِخَواتِمِ الخَیر) .
.
?پروردگارا! اگر كسی یاد تو را در قلبش احیاء كرده است؛ آن قلب، قلب شریف است. و اگر دلی ظرف یاد تو نبود، از شرف غیبی و الهی طرفی نبسته است!
.
⁦◀️⁩.عرض می‌كند: خدایا! ای كسی كه یاد او و نام او شرف است برای ذاكر، قلب ما را به نام خودت مشغول كن و دل ما را از هر یاد و نامی اِعراض بده كه صحنه نفس ما صحنه نام و یاد تو باشد! در بحث‌های آینده به خواست خدا خواهیم داشت كه امام سجاد(ع) عرض می‌كند: دل ما را لبریز از خشیّت و محبّت خود قرار بده. این ذكر مُستوئِب باعث آن خشیّت غالب یا محبّت غالب می‌شود. اگر انسان دائماً به یاد حقّ بود، فقط از او می‌هراسد و به او امیدوار است.
.
.
? و اگر دائماً به او امیدوار بود و از او هراسناك بود، كم كم دائماً به او مهر می‌ورزد و نام و یاد غیر او را از دل بیرون می‌كند. و اگر دائماً به نام و یاد او به سر برد و فقط به او مهر ورزید، قلبش مُتیَّم به حبّ الهی خواهد شد و كم كم به محدوده حَیَمان فرشتگان بار می‌یابد.
.
. ? نمونه این جمله‌های دعای ابوحمزه ثمالی(پروردگارا! ما را به نام خودت مشغول بكن!) در زیارت امینُ الله هم آمده است كه قلوب ما را مَشغُولَهً عَنِ الُّدنیا، مُفارِقَهً عَنِ الدُّنیا بِحَمْدِكَ وَ ذِكرِكَ وَ ثَنائِكْ. ما را به نام خودت مشغول بكن و از ذكر دنیا و آنچه رأس كلّ خطیئه است ما را باز بدار. وَ أعِذْنَا مِنْ سَخَطِكَ، ما را از انتقام و خشم خودت پناه بده. و ما را از عذابت نجات بده و از مواهبت برخوردار بفرما، و فضلت را بر ما به عنوان نعمت‌های الهی ارزانی بدار !
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =