زیارت آل یس : السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (501 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (454 بار دانلود شده)

 

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ

سلام بر تو اى تلاوت کننده کتاب خدا و مفسر و بیانگر آن

زیارت آل یاسین

تالی
درپی رونده .اسم فاعل است از تِلو بمعنی پس چیزی رفتن است .(غیاث اللغات ). پیروی کننده
تال . تلاوت کننده . قاری . خواننده ٔ قرآن و جز آن

?امامان معصوم علیهم السلام تلاوت گر کامل و به جای آورنده حق تلاوت هستند بنا به این حدیث :

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی وَلَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ-

الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ‏ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ‏ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ‏ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّهُ ع.۱

ابى ولاد گوید: از امام صادق (ع) از قول خداى عز و جل پرسیدم (۱۱۵ سوره بقره):

«آن کسانى که به آنها کتاب را دادیم آن را چنانچه شایسته است مى‏خوانند، آنان بدان ایمان دارند» فرمود: ایشان ائمه (ع) هستند.

وَ تَرجُمانَهُ «روشنگر حقایق قرآن»
تَرجُمان و تَرجَمان : در لغت : مفسِّر ، شارح ، سخنگو و بیان کننده و روشنگر ، و نیز فصیح و خوش بیان و خوش تقریر را گویند. همچنین ترجمان کسی است که لغتی را از زبانی به زبان دیگر تقریر کند ، و این واژه معرّبِ ترزیان است. قرآن کریم را ترجمانی لازم است که از معانی بلند و عمیق آن آگاه و به حقایق آن آشنا و دانا ، و بر شرح و بیان آن توانا باشد. مولای متقیان علی (علیه السّلام) فرماید: « وَ هذَا القُرآنُ إِنَّما هُوَ خَطٌّ مَسطُورٌ بَینَ الدَّفَّتَینِ، لا یَنطِقُ بِلِسانٍ، وَ لابُدَّلَهُ مِن تَرجُمانٍ ، وَ إِنَّما یَنطِقُ عَنهُ الرِّجالُ(نهج البلاغه : خطبه ۱۲۳.)؛ و این قرآن جز این نیست که خطّی منقوش [ و نوشتاری مضبوط] بین دو جلد است ، به زبانی گویا نمی باشد و از ترجمان وبیانگر ناگزیر است ، و فقط رجال [ و رادمردان] از آن سخن گویند و بیانگر آن باشند». در قرآن کریم بیان همه چیز آمده است و هیچ موضوعی از آن فروگذار نشده است ، و هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در کتاب مبین گنجانیده شده است،( سوره نحل : آیه ۸۹ ؛ سوره انعام : آیه ۳۸و ۵۹)امّا شرح و تفسیر و توضیح و برآوردن حقایق و اسرار نهفته در آن فقط از ائمّه اطهار (علیهم السّلام) ساخته است که قرآن در بیت ایشان نازل گردیده و علوم آن به سینۀ آنان سپرده شده است.

@AtreQuran

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =