وب سایت در حال به روز رسانی می باشد، از شکیبایی شما متشکریم.

عَلی مَمسُوسٌ فی ذاتِ الله

♦️در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده که، برخی افراد به خاطر سخت‌گیری‌های امام علی (ع) در امور مربوط به حقوق عمومی، از دست آن حضرت به نبی اکرم(ص) شکایت نمودند. حضرت خاتم (ص) فرمودند: علی را سبّ نکنید چرا که او مجنون و دل داده در راه خداست. .
.
. ◀️متن کامل:
.

قال رسول الله: ( لا تَسُبُّوا عَلیًّا فانَّهُ مَمسُوسٌ فی ذاتِ الله) .
.
. ◀️معنای حدیث:
.
. ♦️کلمه ی ممسوس از (مس) آمده. اهل لغت معتقدند: مس به معنای لمس کردن دو چیز همدیگر را گویند.
.
. ♦️و ممسوس در دو مورد استعمال شده است. اولا به معنای مخلوط و ممزوج است . و ثانیا به معنای مجنون است. .
. ◀️از همین دو معناست که مرحوم علامه ی مجلسی در بحار در ذیل این حدیث تحت عنوان (بیان) مینویسد:
.
. ( ای… هو لشده حبه لله و اتباعه لرضاه کانه ممسوس ای مجنون کما ورد فی صفات المومن یحسبهم القوم انهم قد خولطوا و یحتمل ان یکون المراد بالممسوس المخلوط و الممزوج مجازا ای خالط حبه تعالی لحمه و دمه).
.
. ◀️یعنی: (اینکه پیامبر مولا علی را ممسوس فی ذات الله خواند یا به معنای مجنون و سرگشته ی در ذات خداست. کما اینکه در روایات دیگر مومن را مجنون خوانده اند. زیرا مردمان گمان میکنند که مومن – به جهت صداقت و راستی و پاکی فراوانش- مجنون است ولی در واقع اینچنین نیست. و یا اینکه مجازا مولا علی را مخلوط و ممزوج – فانی – در ذات خداوند دانسته اند.
.
. 📚منابع حدیث :
.
. ◀️اولا از نظر سند و منبع کافیست بدانیم که منابع اهل تسنن و شیعه همگی این جمله را از پیامبر اکرم در باب فضیلت مولا علی نقل کرده اند.
.
. ♦️فقط به عنوان نمونه از علمای اهل تسنن کسانی همچون ابو نعیم اصفهانی در کتاب حلیه الاولیا ج ۱ ص ۶۸ به اسناد خودش از اسحاق بن کعب و او از پدرش و او از رسول الله و نیز جلال الدین سیوطی و ابن حجر هیثمی نیز این حدیث را نقل کرده اند. و از علمای شیعه منتجب الدین علی بن عبیدالله بن بابویه رازی در کتاب الاربعون حدیثا ص ۵۵ و ابن شهرآشوب در مناقب آل ابی طالب در ج ۳ ص ۲۲۱ و بحار الانوار ج ۳۹ ص ۳۱۳ حدیث ۵ و… آن را از رسول خدا نقل فرموده اند.
.
.
👉 @AtreQuran 💯
.
.

دیدگاه:

7 + هفده =