على از من است و من از او

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (91 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (96 بار دانلود شده)

❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️

? #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

?إنّ عليّا منّي وأنا مِنهُ ، وهُو وليُّ كلِّ مؤمنٍ بَعدي…

?على از من است و من از او، او بعد از من ولىّ هر مؤمنى است…

? #تاریخ_دمشق

? عیدتون مبارک ?

⁦◀️⁩ توضیح مهم درباره این حدیث?

?این حدیث معروف به حدیث ولایت است ?

?حدیث ولایت نام روایتی است از پیامبر اسلام که در منابع اهل سنت و شیعه نقل شده است و شیعیان آن را یکی از ادله اثبات امامت علی بن ابی طالب می‌دانند. این یک حدیث است و با آیه ولایت (انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه …) فرق می‌کند. اعتبار سند و صدور روایت نزد فریقین قطعی است و عده نادری از علمای مشهور اسلامی در آن تشکیک کرده اند.

?این روایت با متون مختلفی در منابع اسلامی نقل شده است که برخی از آن ها به این شرح است: «ان علیاً ولیکم بعدی»، «علی ولی کل مؤمن بعدی»، «انک ولی المومنین من بعدی»؛ لکن اتحاد معنایی دارند و همگی معنای واحدی را می‌رسانند. منابع این روایت از معتبر ترین منابع روایی است.

?معتبر بودن این روایت توسط تمامی دانشمندان شیعه و اکثر علمای طراز اول اهل سنت در طول تاریخ، پذیرفته شده است. عبدالقادر بغدادی و ابن حجر عسقلانی گفته‌اند حدیث ولایت را ترمذی با سندی قوی از عمران بن حصین نقل کرده است. متقی هندی نیز آن را صحیح دانسته است.حاکم نیشابوری آن را حدیث صحیح السندی دانسته که مسلم و بخاری آن را در صحیحین نیاورده‌اند. همچنین شمس الدین ذهبی و ناصرالدین البانی این حدیث را صحیح دانسته‌اند

?این روایت در منابع بسیار زیادی از شیعه و سنی نقل شده است که باعث شده این روایت متواتر یا چیزی نزدیک به آن به شمار آید. روایات متواتر بی‌نیاز از بررسی سندی است لکن با توجه به اسناد صحیحی که این روایت دارد نیازی به آن هم نیست؛ برخی از اسناد در کانال های عطرقرآن می‌آید.
برای مطالعه مطالب بیشتر و فهرست منابع به لینک زیر مراجعه بفرمایید ?

https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB_%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هفده =