دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (389 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (443 بار دانلود شده)
♦️روزه مراتبی دارد؛ روزه افراد عادی همان روزه شکم است که تنها از خوردن و آشامیدن و در اصطلاح فقه، هر آنچه ظاهر روزه را باطل می کند اجتناب می نمایند و به حقیقت روزه توجهی ندارند. اگر با موقعیت گناهی مواجه شوند آن را انجام می دهند و و برای این افراد روزه حاصلی جز تحمل تشنگی و گرسنگی ندارد.
?حضرت علی ( علیه السلام) می فرمایند:
✔️«کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع والظما؛ بـسـا روزه دارى کـه بـهره او از روزه اش گرسنگى است.»( نهج البلاغه، حکمت۱۴۵)
✔️لذا این نوع روزه ثمره چندانی ندارد اما انسان تکلیف ظاهری خویش را انجام داده است.
◀️روزه افراد خاص، در مرتبه ای بالاتر قرار دارد و آنها نه تنها از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند بلکه اعضا و جوارح خود را از انجام معاصی باز می دارند و ازجمله ازگناهان زبان (غیبت و دروغ و…) اجتناب می نمایند. حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرمایند: اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه کار او مى آید؟( میزان الحکمه، ج۷)
?امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرگاه روزه گرفتى باید گوش و چشم و مو و پوست تو نیز روزه داشته باشند.( میزان الحکمه، ج۷)
◀️روزه برخی از خواص در مرتبه ای بالاتر از مرتبه قبل قرار دارد که آنها نه تنها اعضا و جوارح خود را تحت کنترل دارند بلکه قلب خود را از هرچه خطورات غیر الهی است باز می دارند.
?امام علی (علیه السلام) می فرمایند:روزه دل، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان، بهتر از روزه شکم است.( میزان الحکمه، ج۷)
امام علی (علیه السلام) می فرمایند روزه (و خوددارى) نفس از لذتهاى دنیا، سودمندترین روزه است.( میزان الحکمه، ج۷)