أیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ
كجاست آنكه از خون شهيد كربلا انتقام خواهد كشید.
دعای ندبه
◀️شرح : بدانكه از جمله القاب آنحضرت المنتقم است در كتاب كمال الدين صدوق (1) رحمه الله روايت شده كه آنحضرت در سن طفوليت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقية الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه
و در كتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در أسماء و ألقاب آنحضرت بشماره 138 چنين نقل مى كند و در خطبه غديريه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمين .
◀️حاصل آنكه از بعضى اخبار و روايات استفاده ميشود كه از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قيام آنحضرت(ع) خونخواهى و انتقام است از كسانى كه از نظر افكار و اخلاق و اعمال از قاتلين جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسين(ع) بشمار مى آيند، و نيز شفا دادن قلوب مؤ منان است .در تفسير عياشى (2) از امام پنجم(ع) نقل شده كه در تأويل اين آيه مباركه : و من قتل مظلوما آیه ۳۳ اسرا ، و كسى كه بى گناهى را بكشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار داديم پس در خونريزى از حد تجاوز نشود كه البته او مورد نصرت و يارى است.
فرمود (مصداق ): او حسين(ع) است و مائيم ولى خون او، و چون قائم ما قيام كند خون بهاى او را طلب مى نمايد، و مى كشد تا آنكه گفته ميشود كه او در قتل اسراف مى كند.
و آنگاه فرمود: مقتول حسين(ع) است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست كه غير قاتل كشته شود انه كان منصورا و دنيا بسر نيايد تا اينكه شخصى از آل رسول خدا(ص) قيام كند و بر دشمنان – پيروز شود و زمين را از قسط و عدل پر كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.
و از ابوالصلت هروى نقل شده كه گفته است :(3) از امام هشتم(ع) سئوالى كردم چه مى گوئى درباره حديثى كه از امام صادق(ع) روايت شده و فرموده : وقتى كه قائم خروج كند از دودمان قاتلان حسين(ع) بواسطه اعمال پدرانشان از آنها مى كشد؟ حضرت فرمود: اين چنين است گفتم خداوند مى فرمايد: و لا تزر وارزة و زراخرى و هيچ حامل بارى بار (گناه ) ديگرى را بر نميدارد معنى آن چيست ؟
فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است ، وليكن نسل و ذريه قاتلين حسين (ع) به كارها و افعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند، و هر كس راضى بكارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس ديگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پيش خدا شريك قاتل است . و البته قائم هم وقتى كه خروج كرد آنانرا بوسيله رضايت بفعل پدرانشان مى كشد.
و در كتاب غيبت از فضل بن شاذان مروى است كه شعار اصحاب آنحضرت يا لثارات الحسين است.
◀️در يكى از زيارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 كه ظاهرا از سيد بن طاووس است درباره آنحضرت گفته است : السلام على الامام العالم ، الغائب عن الابصار، و الحاضر فى الامصار، و الغائب عن العيون ، و الحاضر فى الافكار، بقية الاخيار، الوارث ذى الفقار، الذى يظهر فى بيت الله الحرام ذى الاستار، و ينادى بشعار يا ثارات الحسين ، انا الطالب بالاوتار، انا قاسم كل جبار.(6)
پی نوشت ها:
1- ص 384 چاپ مكتبة الصدوق .
2- مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218.
3- 52 ص 313 نقل از علل الشرايع ، و عيون الاخبار.
4- 52 ص 307 حديث شماره 82.
5- 51 ص 307،
6- 102 ص 193 نقل از ادعيه سيد بن طاووس – ((الدعاء التاسعة .)