دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (145 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (107 بار دانلود شده)
???روز درختکاری گرامی باد???
.
.
◀️در منابع روایی اسلام، از قطع درختان بهشدت منع شده است. اهمیت این مسئله به حدی است که رسول خدا(ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش میکرد تا در صورت پیروزی بر دشمن، نکاتی را مد نظر قرار دهند که یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود.
.
.
?خداوند متعال سرنوشت بشر را به گونهای رقم زده که در دامن طبیعت رشد کند و ببالد و به طور کامل به آن وابسته و نیازمند باشد. متقابلاً طبیعت را نیز طوری آفرید که در خدمت انسان قرار گیرد، نیازهای وی برآورد و آرامش، لذّت و شادی را برایش به ارمغان آورد.
.
.
?یکی از نعمتهای الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تأکید شده است، درخت است. درخت از گرانبهاترین آفریدههای خداوند دانا برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده، به خصوص انسانها دارا میباشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.
.
. ?«درخت» در قرآن:?
.
.
در قرآن کریم در اغلب موارد از درخت با واژه «شَجَر» یاد شده است. «شَجَر» را واژهشناسان اینگونه تعریف کردهاند: «هر روییدنی که تنه دارد» و آنچه تنه ندارد را «نجم، عشب و حشیش» مینامند.
.
.
?درخت، نماد قدرت الهی
.
.
◀️اصولاً درختان، هر یک بهتنهایی آیتی هستند که قدرت و توانایی خداوند را در برابر چشم هر بینندهای به نمایش میگذارند. از این رو، در قرآن کریم در سوره مبارکه «نمل»، پس از اشاره به آفرینش آسمانها و زمین و نزول باران از آسمان، به رویش بستانها اشاره شده و سپس انسان را به این نکته مهم توجه میدهد که به کیفیت ایجاد حیات در درختان بنگرد که اگر آن نیروی حیاتدهنده و آن دم عیسوی زندگی بخش از جانب خداوند نبود، هرگز قادر نبودید که آنها را برویانید و از محصولشان برخوردار شوید: «أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَکم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا کانَ لَکمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یعْدِلُونَ».
.
.
درخت، متاع و معیشت
گاهی قرآنکریم، از درختان و گیاهان، به عنوان «متاع» زندگی انسان یاد میکند و گاهی نیز آنها را «معیشت»، یعنی وسیله برآوردن نیازهای انسان میشمارد و برایشان کرامت و شأن ویژهای قائل است. قرآنکریم میفرماید: فَلْینظُرِ الإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ، أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبًّا، ثُمَّ شَقَقْنَا الأَرْضَ شَقًّا، فَأَنبَتْنَا فِیهَا حَبًّا، وَعِنَبًا وَقَضْبًا، وَزَیتُونًا وَنَخْلاً، وَحَدَائِقَ غُلْباً، وَفَاکهَةً وَأَبًّا، مَّتَاعًا لَّکمْ و لأنْعَامِکم..