?علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل این آیه شریفه میفرماید: شعائر عبارت از نشانههایی است که انسان را به سوی خدا راهنمایی میکند و منحصر به صفا و مروه و مانند آن نمیشود هر نشانهای که انسان را به یاد خدا بیندازد تعظیم آن موجب تقوای الهی میگردد و چه مصداقی برای شعائر بارزتر از اقامه عزای سالار شهیدان وجود دارد. . . ?ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ «آیه 32 سوره حج» . . ?اين است (دستورات خداوند دربارهى حج) و هر كس شعائر خدا را گرامى بدارد، پس اين از تقواى دلهاست. . . ◀️نکته ها? . . ♦️قرآن كريم در آيات ديگر، با صراحت دو مورد از مراسم و برنامههاى حج را جزء شعائر الهى شمرده است: يكى «صفا و مروه» و ديگر «شتران قربانى»، ولى شعائر الهى در اين دو خلاصه نمىشود و تمام عبادتهاى دسته جمعى از شعائر خداوند است، مانند نماز جمعه وجماعت وهمهى مراسم حج. . . ◀️تقوا، از حالتهاى روحى است كه از آثار و نشانهها به وجود آن پىبرده مىشود، زيرا در كارهاى ظاهرى، بين گناه و ثواب فرق چندانى نيست، مثلًا: نماز خالصانه با نماز رياكارانه در ظاهر يكى است وآنچه يكى را ارزشمند وديگرى را ضدارزش مىكند، همان روح وباطن كار است كه مربوط به قلبهاست. «تَقْوَى الْقُلُوبِ» . . ?پیام ها? . . 1- تقواى درونى بايد آثار بيرونى هم داشته باشد، هر كس به شعائر بىاعتنا باشد، در حقيقت تقواى قلبى او كم است. «مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» . . 2- بزرگداشتها بايد بر اساس تقوا باشد، نه رقابت. مَنْ يُعَظِّمْ … تَقْوَى الْقُلُوبِ . . ?منبع تفسیر: . . تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی ، جلد 6 – صفحه 41 . . ? @AtreQuran ? . .