و قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ

شکر گزاری از خداوند

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (567 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (824 بار دانلود شده)

?و قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ?

?و اندكى از بندگان من شکر گزارند?

?سوره مبارکه سباء، آیه 13

يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ ۚ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا ۚ وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ

براى وى هر چه مى‌خواست از بناهاى بلند و تنديسها و كاسه‌هايى چون حوض و ديگهاى محكم بر جاى، مى‌ساختند. اى خاندان داود، براى سپاسگزارى كارى كنيد و اندكى از بندگان من سپاس گزارند.

«محاریب» جمع «محراب» یا به معناى محل عبادت است و یا به معناى محل حرب و جنگ، زیرا بر بالاى قصرها، جایگاه مخصوصى براى دفاع ساخته مى‌‏شد.

«تماثیل» جمع تمثال به معناى مجسمه است. شاید مراد ساخت اشیاى زینتى همانند اشیاى طبیعى باشد. چنانکه در روایتى از امام باقر علیه السلام آمده است، مراد از تماثیل، مجسّمه‏ درختان و گیاهان است، نه انسان و حیوان.

«ِجفان» جمع «جفیه»، ظرف‏‌هاى بسیار بزرگ را گویند که مثل حوض است. «جَواب» جمع «جابیه»، به معناى حوض است.

«قدور» جمع «قِدر» به معناى دیگ است. «راسیات» جمع «راسیة» به معناى ثابت است.

بسیارى از مردم شکر مى‏‌کنند و شاکر هستند، امّا شکور کم است، یعنى کسى که همواره شکرگزار باشد. «قلیل من عبادى الشکور»

?سلیمان و نعمت‏ها
۱. در برابر نعمت‌‏ها، از خداوند توفیق شکرگزارى خواست. «ربّ أوزعنى أن اشکر نعمتک»

۲. نعمت‏ها را وسیله آزمایش مى‏‌دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى أأشکر أم أکفر

۳. جذب هدایاى بیگانگان نشد. «اتمدّونن بمال»

۴. از فهم علمى مخصوص برخوردار بود. «ففهّمناها سلیمان»

۵. با زبان پرندگان آشنا بود. «علّمنا منطق الطیر»

۶. از لشکریانش سان مى‏ دید. «و حُشر لسیلمان جنوده»

۷. پرندگان در خدمت او بودند. «و تفقّد الطیر»

۸. از همه‏ امکانات براى تبلیغ دین استفاده مى‏ کرد. (فرستادن نامه به وسیله‏ پرنده) «اِذهب بکتابى هذا»

۹. دست اندرکاران او، طىّ ‏الارض داشتند. «قال الّذى عنده علم من الکتاب أنا آتیک به قبل ان یرتدّ الیک طرفک»

۱۰. حکومت بى نظیر داشت. «هب لى ملکاً لا ینبغى لاحد»

۱۱. به حسن عاقبت و مقام والا نزد خداوند رسید. «و انّ له عندنا لزلفى و حسن مأب»

۱۲. جنّ در خدمت او بود. «و الشیاطین کلّ بنّاء و غوّاص»


?پیام‌ها
۱. جنّ، موجودى است هنرمند و صنعتگر. «یعملون له… محاریب و تماثیل»
۲. کارگر باید زیر نظر کارفرما باشد. «یعملون له ما یشاء»
۳. به معنویّات، قبل از مادّیات توجّه کنید. «محاریب» قبل از «تماثیل» آمده است.
۴. مسگرى و ریخته‏ گرى، سابقه‏ اى بس طولانى دارد. (تهیه ظروف از مس گداخته در زمان حضرت سلیمان بوده است.) «جفان»
۵. امکانات باید زمینه‏ سپاسگزارى از خداوند باشد. «اعملوا ال داود شکرا»
۶. شکر، تنها با زبان نیست بلکه یک عمل است. «اعملوا… شکرا»?


?تفسیر نور (محسن قرائتی)?

‌? ? @AtreQuran ?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =