و عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ و سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَم

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (446 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (556 بار دانلود شده)

زیارت جامعه کبیره، یادگاری از امام هادی علیه السلام است که چون اقیانوسی با دربرگیری معارف الهی و مضامین عالی به معرفی مقام ائمه علیهم السلام می پردازد، به تعبیر علامه مجلسی (ره) از نظر سند و روایت از صحیح ترین و قوی ترین زیارت های ائمه علیهم السلام به شمار می آید که خواندن آن در مشاهد شریفه تاکید شده است.

و اینگونه بوده که شخصی به نام نخعی به محضر امام هادی علیه السلام شرفیاب می شود و از آن حضرت می خواهد تا مطلبی به او تعلیم دهند تا هر زمان که خواست یکی از ائمه علیهم السلام را زیارت کند، آن را بخواند و امام (ع) زیارت جامعه را به او تعلیم می دهند.
.
. ◀️اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا به این زیارت جامعه گفته می شود، شاید بتوان اینگونه گفت: اول اینکه می توان وجه مضامین جامع آن را در نظر گرفت که تقریبا به همه صفات امامان معصوم علیهم السلام اشاره کرده است و دیگر دلیل، مبنی بر جامعیت زمانی آن است که زمان خاصی را در بر نمی گیرد و در همه زمان ها و همه حرم ها می توان این زیارت را خواند و از آن استفاده کرد البته با حضور قلب.
.
. ♦️درواقع جامعه کبیره یک امام شناسی کامل است و از آنجا که هیچ فرد غیرمعصومی با تلاش خود قادر به شناخت امام معصوم علیه السلام نیست و امام شناسی از ضروریات و مسلمات دین اسلام است و اگر مسلمانی بدون شناخت امام از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است چنانکه رسول ختمی مرتبت (ص) بر این نکته اشاره فرموده اند که

◀️«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»؛ هر که از دنیا برود و امام زمان خویش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است؛ پس باید به کمک این زیارت امام شناسی کند و همین ویژگی این زیارت را در میان زیارت های دیگر برجسته کرده است و بر ماست که در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج) برای شناختشان به این زیارت تمسک جوییم.


به گونه ای دیگر می توان گفت این زیارت با توجه به آنکه بیش از دویست فضیلت را برای امامان معصوم علیهم السلام برشمرده است، نوعی عرض ارادت به ساحت آن بزرگواران است.
.
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =