وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ (زیارت اربعین با شرح)

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (824 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (924 بار دانلود شده)

يـا حـسين! بــزرگي تـــو فــــراتر از آن بـــود کــه در هــــزار و چــند صــد سـال قـــبل بــماند. يــا حســين! بــزرگي تـو گـــل زيـبايي شـــد که در کـــربلا رويــيد و عــــطر خـــوش آن هـــمه قـــرنها را فـــرا گـــرفت و مـا عــاشـقـان تـو، حــالا بـعد از قــرنها بـــزرگي ات را پـاس مـي داريم کــوچک و بـــزرگ…

اربعین حسینی را بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم

در زيارت «اربعين» كه از بهترين زيارت‌هاي آن حضرت است مي‌خوانيم: «و بذل مهجته فيك» خون قلبش را در راه تو داد تا اين دو عنصر و دو اصل در جامعه زنده بشود «ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة»[1] مردم از جهالت نجات پيدا كنند عالِم و دانشمند بشوند و از ضلالت و گمراهي عملي نجات پيدا كنند هدايت بشوند اين مطلب اول.
مطلب دوم آن است كه ما دلمان مي‌خواهد ببينيم عزاداري ما مقبول است يا نه همان‌طوري كه علاقه‌منديم ببينيم كه نماز ما مقبول است يا نه, روزه ما مقبول است يا نه, علاقه‌منديم بفهميم عزاداري ما مقبول است يا نه؟ براي هر كدام از اينها علامتي ذكر كردند ما الآن به خوبي مي‌توانيم بفهميم نمازي كه خوانديم مقبول شد يا نشد; زيرا خدا نماز را معرفي كرد كه آثار نماز اين است كه نماز، انسان را از بدي و زشتي پاك مي‌كند ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾[2] ما اگر تا شب امتحاناتي پيش آمد به لطف الهي دست ما آلوده نشد, چشم ما آلوده نشد خدا را شاكر باشيم كه اين نماز [ظهر و عصر] ما قبول شد اگر خداي ناكرده در امتحاناتي كه از ظهر تا شب پيش مي‌آيد چشم و گوش ما دست ما آلوده شد مطمئن باشيم اين نماز مقبول نيست براي اينكه نماز آن است كه انسان را از زشتي باز دارد اگر كسي تشنه است و مايعي را خورد و سيراب نشد معلوم مي‌شود آب نبود چون آب آن است كه رفع عطش بكند نماز آن است كه جلوي بدي را بگيرد اين معرفي نماز است البته حقيقت نماز در قيامت روشن مي‌شود ولي اينكه به ما گفتند: «حاسبوا أنفسكم»[3] اهل محاسبه باشيد معلوم مي‌شود راه باز است, اگر روزه‌اي گرفتيم ببينيم اين روزه مقبول است يا نه اين هم يك راه دارد چون فرمودند: «الصوم جُنّة مِن النار»[4] جُنّه يعني سپر, روزه سپر از آتش گناه است, آتش جهنم است اگر كسي روزه گرفت و امتحاني پيش آمد و اين سپر بود و نگذاشت آتش گناه به او برسد خدا را شاكر باشد كه روزه او قبول شد.
عزاداري هم همين‌طور است ما عزاداري كه كرديم اگر ان‌شاءالله عاقل شديم و عامل شديم خدا را شكر كنيم كه اين عزاداري ما مقبول است براي اينكه طبق زيارت «اربعين», سالار شهيدان(سلام الله عليه) خونش را داد براي همين دو كار: مردم عاقل بشوند, مردم هدايت بشوند; هم بفهمند, هم عمل كنند نه بيراهه بروند نه راه كسي را ببندند اين وظيفه ماست. بنابراين در نحوه عزاداري چه خودمان چه دوستانمان همه بايد مواظب اين كار باشيم كاري انجام بدهيم كه نتيجه و خروجيِ آن, عقل و عدل باشد.

?منبع: برگرفته از سخنان آیت الله جوادی آملی در تاسوعای سال نود و دو شمسی.

.
.
پی نوشت ها:
.
1] . تهذيب الاحکام، ج6، ص113.
[2] . سوره عنکبوت، آيه 45.
[3] . غررالحکم و دررالکلم، ص 236، ح 4738، 4740، 4741.
[4] . الکافی، ج 2، ص19 و 24 و ج 4، ص62.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =