وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (3977 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (4092 بار دانلود شده)

?وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
.
.
.? آیه ۲و ۳ سوره مبارکه طلاق
.
. .?و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند،
و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان می‌سازد و بر هر چیز قدر و اندازه‌ای مقرّر داشته است (و به هیچ تدبیری سر از تقدیرش نتوان پیچید).?
.
.
.⁦◀️⁩آيه «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا» درصدد بيان اين موضوع است كه تنگناهايی كه انسان گرفتار آن‌ها می‌شود، غالباً نتيجه گناهان و مخالفت او با احكام الهی است. چنانچه انسان از گناه دوری كند، قوانين الهی نفوذ خود را در زندگی او آشكار می‌كنند.
.
. .?نفوذ قوانين الهی به اين معناست كه چنانكه انسان در زندگی تقوی پيشه كند، خداوند متعال از جاهايی كه حساب آن‌ها را نمی‌كند، مشكلات او را برطرف می‌سازد. همان‌طور كه آيه بعد در تكميل آيه ياد شده می‌فرمايد: «یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» (طلاق/۳) به اين معنا كه افق‌هايی برای روزی وجود دارد كه انسان به سبب علم محدود خود توقع آن‌ها را ندارد و خدا راه رسيدن به آن‌ها را برای انسان متقی باز می‌كند.
.
.
⁦◀️⁩ادامه آيه مذكور «وَمَن یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا» در صدد آن است تا غبار يأس و نااميدی را از دل انسان بزدايد و روح اميد و توكل را در انسان زنده نگه دارد. آيه بيان می‌كند خداوند برای انسانی كه به او ايمان و توكل داشته باشد، كافی و بسنده است. بدون شک خداوند اين كفايت را محقق می‌كند؛ اما برای آن ميزان‌ها و ضوابطی مقرر كرده كه لازم است انسان اين ضوابط و مقررات را بشناسد و با رعايت آن‌ها در زندگی به اين مرحله برسد.
.
.
?در حديثی از رسول اكرم(ص) ذيل اين آيه می‌فرمايد: خداوند پرهيزگاران را از شبهات دنيا و شدائد روز قيامت رهايی می‌بخشد. بنابراين می‌بينيم گشايش امور برای اهل تقوی، منحصر به دنيا نيست بلكه قيامت را نيز شامل می‌شود.
.
.
? @AtreQuran ?
.
.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 14 =