إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی طرح اول (326 بار دانلود شده)   دانلود عکس نوشته در اندازه استوری طرح اول (516 بار دانلود شده)
دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی طرح دوم (304 بار دانلود شده)   دانلود عکس نوشته در اندازه استوری طرح دوم (302 بار دانلود شده)

إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

در تفسير اين آيه آمده است: جمله ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم يك قانون كلی و عمومی را بيان می كند، قانونی كه سرنوشت ساز و حركت آفرين و هشدار دهنده است. اين قانون كه يكی از پايه هاي اساسي جهان بيني و جامعه شناسی در اسلام است، به ما می گويد:

⭕مقدرات شما قبل از هر چيز، و هر كس، در دست خود شما است و هر گونه تغيير و دگرگوني در خوشبختي و بدبختی اقوام در درجه اول به خود آنها بازگشت می كند.

♦️شانس و طالع و اقبال و تصادف و تأثير اوضاع فلكي و مانند اينها، هيچ كدام پايه و اساس ندارد، بلكه اساس و پايه اين است كه: سربلندي و سرافرازی هر ملتی و يا به عكس ذلت و زبونی او به دست خودش می باشد. حتی لطف خداوند، يا مجازات او، بی مقدمه دامان هيچ ملتی را نخواهد گرفت، بلكه اين اراده و خواست ملت ها و تغييرات درونی آنهاست، كه آنها را مستحق لطف يا مستوجب عذاب خدا می سازد. به تعبير ديگر، اين اصل قرآنی كه يكي از مهم ترين برنامه های اجتماعی اسلام را بيان مي كند به ما می گويد: هر گونه تغييرات برونی متّكی به تغييرات درونی ملت ها و اقوام است، و هر گونه پيروزی و شكستی كه به قومی برسد از همين جا سرچشمه می گيرد.

منبع تفسیر:
مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج۱۰، چاپ ۲۹، تهران، دارالکتب الاسلاميه، ۱۳۸۶ش، ص۱۷۳ و ۱۷۴.

@AtreQuran

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =