اقامه عزای امام حسین(ع) مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است

🏴علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل این آیه شریفه می‌فرماید: شعائر عبارت از نشانه‌هایی است که انسان را به سوی خدا راهنمایی می‌کند و منحصر به صفا و مروه و مانند آن نمی‌شود هر نشانه‌ای که انسان را به یاد خدا بیندازد تعظیم آن موجب تقوای الهی می‌گردد و چه مصداقی برای شعائر بارزتر از اقامه عزای سالار شهیدان وجود دارد.
.
. 🌷ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ «آیه ۳۲ سوره حج»
.
. 🌹اين است (دستورات خداوند درباره‌ى حج) و هر كس شعائر خدا را گرامى بدارد، پس اين از تقواى دل‌هاست.
.
. ◀️نکته ها👇
.
. ♦️قرآن كريم در آيات ديگر، با صراحت دو مورد از مراسم و برنامه‌هاى حج را جزء شعائر الهى شمرده است: يكى «صفا و مروه» و ديگر «شتران قربانى»، ولى شعائر الهى در اين دو خلاصه نمى‌شود و تمام عبادت‌هاى دسته جمعى از شعائر خداوند است، مانند نماز جمعه وجماعت وهمه‌ى مراسم حج.
.
. ◀️تقوا، از حالت‌هاى روحى است كه از آثار و نشانه‌ها به وجود آن پى‌برده مى‌شود، زيرا در كارهاى ظاهرى، بين گناه و ثواب فرق چندانى نيست، مثلًا: نماز خالصانه با نماز رياكارانه در ظاهر يكى است وآنچه يكى را ارزشمند وديگرى را ضدارزش مى‌كند، همان روح وباطن كار است كه مربوط به قلب‌هاست. «تَقْوَى الْقُلُوبِ»
.
. 💠پیام ها👇
.

۱- تقواى درونى بايد آثار بيرونى هم داشته باشد، هر كس به شعائر بى‌اعتنا باشد، در حقيقت تقواى قلبى او كم است. «مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»
.

۲- بزرگداشت‌ها بايد بر اساس تقوا باشد، نه رقابت. مَنْ يُعَظِّمْ‌ … تَقْوَى الْقُلُوبِ‌
.
.
📚منبع تفسیر:
.
.
تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی ، جلد ۶ – صفحه ۴۱
.
.
👉 @AtreQuran 💯
.
.

دیدگاه:

10 + نوزده =