دعای ندبه | ترجمه و شرح و دانلود عکس

دعای ندبه + ترجمه
دانلود عکس نوشته در اندازه مربعی (1036 بار دانلود شده) دانلود عکس نوشته در اندازه استوری (1098 بار دانلود شده)

 

أیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ

كجاست آنكه از خون شهيد كربلا انتقام خواهد كشید.

دعای ندبه

⁦◀️⁩شرح : بدانكه از جمله القاب آنحضرت المنتقم است در كتاب كمال الدين صدوق (1) رحمه الله روايت شده كه آنحضرت در سن طفوليت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقية الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه
و در كتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در أسماء و ألقاب آنحضرت بشماره 138 چنين نقل مى كند و در خطبه غديريه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمين .

⁦◀️⁩حاصل آنكه از بعضى اخبار و روايات استفاده ميشود كه از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قيام آنحضرت(ع) خونخواهى و انتقام است از كسانى كه از نظر افكار و اخلاق و اعمال از قاتلين جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسين(ع) بشمار مى آيند، و نيز شفا دادن قلوب مؤ منان است .در تفسير عياشى (2) از امام پنجم(ع) نقل شده كه در تأويل اين آيه مباركه : و من قتل مظلوما آیه ۳۳ اسرا ، و كسى كه بى گناهى را بكشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار داديم پس در خونريزى از حد تجاوز نشود كه البته او مورد نصرت و يارى است‌.
فرمود (مصداق ): او حسين(ع) است و مائيم ولى خون او، و چون قائم ما قيام كند خون بهاى او را طلب مى نمايد، و مى كشد تا آنكه گفته ميشود كه او در قتل اسراف مى كند.

و آنگاه فرمود: مقتول حسين(ع) است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست كه غير قاتل كشته شود انه كان منصورا و دنيا بسر نيايد تا اينكه شخصى از آل رسول خدا(ص) قيام كند و بر دشمنان – پيروز شود و زمين را از قسط و عدل پر كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.

و از ابوالصلت هروى نقل شده كه گفته است :(3) از امام هشتم(ع) سئوالى كردم چه مى گوئى درباره حديثى كه از امام صادق(ع) روايت شده و فرموده : وقتى كه قائم خروج كند از دودمان قاتلان حسين(ع) بواسطه اعمال پدرانشان از آنها مى كشد؟ حضرت فرمود: اين چنين است گفتم خداوند مى فرمايد: و لا تزر وارزة و زراخرى و هيچ حامل بارى بار (گناه ) ديگرى را بر نميدارد معنى آن چيست ؟
فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است ، وليكن نسل و ذريه قاتلين حسين (ع) به كارها و افعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند، و هر كس راضى بكارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس ديگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پيش خدا شريك قاتل است . و البته قائم هم وقتى كه خروج كرد آنانرا بوسيله رضايت بفعل پدرانشان مى كشد.

و در كتاب غيبت از فضل بن شاذان مروى است كه شعار اصحاب آنحضرت يا لثارات الحسين است.

⁦◀️⁩در يكى از زيارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 كه ظاهرا از سيد بن طاووس است درباره آنحضرت گفته است : السلام على الامام العالم ، الغائب عن الابصار، و الحاضر فى الامصار، و الغائب عن العيون ، و الحاضر فى الافكار، بقية الاخيار، الوارث ذى الفقار، الذى يظهر فى بيت الله الحرام ذى الاستار، و ينادى بشعار يا ثارات الحسين ، انا الطالب بالاوتار، انا قاسم كل جبار.(6)

پی نوشت ها:

1- ص 384 چاپ مكتبة الصدوق .
2- مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218.
3- 52 ص 313 نقل از علل الشرايع ، و عيون الاخبار.
4- 52 ص 307 حديث شماره 82.
5- 51 ص 307،
6- 102 ص 193 نقل از ادعيه سيد بن طاووس – ((الدعاء التاسعة .)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 2 =